ארמונות בורשה

אתרי חובה לכל מי שאוהב עושר, פאר, ארכיטקטורה ומלכים

סיור בארמונות בוורשה ייקח אתכם אל החיים היפים של המאה הקודמת ואל ההיסטוריה העשירה של פולין. בבירת פולין יש עשרות ארמונות היסטוריים המספרות את סיפור המלוכה ההיסטורי של פולין. כשהמלוכה שגשגה, הארמונות שימשו כביתם של המלכים ושל גדולי האומה, הם נבנו בעושר ופאר עוצר נשימה ועד היום הם מהווים עדות מרתקת לארכיטקטורה ולסגנון הבנייה של המאה הקודמת. בביקור בארמונות בוורשה אנו נחשפים לתרבות, לאורח החיים של בני המלוכה ולהיסטוריה העשירה של ורשה.

חלק מהארמונות נהרסו במהלך השנים אך שוחזרו בצורה מדויקת וכיום הם משמשים כמוזיאונים ומהווים עדות להיסטוריה המרתקת.

הגנים שמסביב לארמונות הם כמעט תמיד הגנים היפים והמטופחים בכל סגנון שבו הם מעוצבים, בסגנון צרפתי, בסגנון איטלקי או אנגלי. ביקור בארמונות בוורשה מאפשר לנו להרגיש לזמן קצר כמו בני אצולה ואם בדיוק בזמן הסיור תעצור על ידינו כרכרה מהודרת, נרגיש כאילו חזרנו בזמן מאות שנים אחורה.

בואו ונצא לראות את ורשה היפה על ארמונותיה השונים. 

מה תוכלו למצוא כאן?

1. הטירה המלכותית של ורשה
2. ארמון המרחצאות
3. ארמון סאפייה בורשה
4. ארמון וילאנוב

ארמונות בורשה - ארמון לז'ינקי המפורסם

 

הטירה המלכותית של ורשה

הטירה המלכותית של ורשה (The Royal Castle) הנמצאת בלב העיר העתיקה שימשה שנים כמקום מושבם של מלכי פולין.

הטירה המלכותית נבנתה במאה ה-16 ונחרבה כליל במלחמת העולם השנייה. הטירה שאותה אנו רואים היום היא תוצאה של שחזור המבנה המקורי, שחזור מדויק עד כי קשה להבחין כי חדרי הטירה אינם מקוריים.

החצר האחורית של הטירה המלכותית

חדרי הארמון מרוצפים במרצפות מצוירות, קירות הארמון מצופים עיטורי זהב, ההיכלים מוארים על ידי נברשות מפוארות ובחדרים לצד חפצי אומנות ותמונות מרשימות התלויות על הקירות אפשר לראות חפצים ופריטים ששימשו את המלכים בחי היום יום.

כיום משמשת הטירה המלאכותית כמוזיאון אשר נחשב לאחד המוזיאונים החשובים בעיר. במוזיאון אפשר לראות אוסף גדול של יצירות אומנות, פסלים, כלים, ריהוט עתיק, רישומים וציורים של ציירים פולניים וציירים בינלאומיים כמו רמברנדט ועוד.

כתובת:
plac Zamkowy 4, 00-277 Warszawa,

הטירה המלכותית של ורשה

 

ארמון המרחצאות

ארמון המרחצאות (Palace on the Isle) הוא ארמון מרשים שנבנה בסגנון נאו קלאסי הנמצא בלב פארק וואז'ינקי וממוקם בתוך אגם מלאכותי על המים. 

הארמון המלכותי יחד עם מתחם הגנים המלכותיים היו מעון הקיץ של המלך האחרון של פולין, סטניסלב אוגוסט. הארמון המוקף מכל צדדיו במי האגם מכיל חדרים אותנטיים מתקופת המאה השבע עשרה וגלריית תמונות.

פארק וואז'ינקי הוא הפארק הגדול ביותר בעיר, ריאה ירוקה בלב ורשה. וואז'ינקי בפולנית זה מרחצאות ושמו של הפארק נגזר מהאטרקציה המרכזית של "ארמון המרחצאות" (או ארמון לז'ינקי Lazienki Palace). בפארק יש קומפלקס של אתרים שבכולם מומלץ לבקר, בארמון על המים, בגנים הבוטניים, בפינות החמד הכוללות גשרים קטנים ונחבאים, במזרקות, באנדרטה לזכרו של המלחין פרדריק שופן, המקבלת מראה מפתיע בהתאם לכיוון ההתבוננות בה, ובפסלו של יאן סובייסקי, המלך הרומנטיקן.

ארמון המרחצאות בורשה

האווירה בפארק היא רגועה שלווה ורומנטית. משפחות רבות מגיעות אל הפארק לטייל ולנוח, בתוך האגן משייטות סירות והמבקרים מטיילים במסלולי הליכה עם סנאים, ברווזים וטווסים המסתובבים חופשי ומחכים שתאכילו אותם.

בימי ראשון בחודשים מאי עד ספטמבר נערכים במקום קונצרטים של המוזיקה של המלחין האגדי שופן. מסורת זו נמשכת כבר חמישים שנים, כשהקונצרטים נערכים בשתיים ובארבע בצהריים.

הכניסה לפארק היא בחינם, הכניסה לארמון שעל המים ולבית הלבן כרוכה בתשלום.

כתובת

ul. Agrykoli 1 
00-460 Warszawa

פארק ארמון המרחצאות

 

ארמון סאפייה בורשה

ארמון סאפייה (Sapieha-Palace) נבנה בין השנים 1731-1764 עבור יאן פרדריק ספיה, נשיא הדוכסות של ליטא.

הבניין שנבנה בסגנון הבארוק מעץ נהרס בתקופת מלחמת העולם השנייה ובשנות החמישים  של המאה הקודמת הוא עבר עבודות שחזור מקיפות. בקומה הראשונה נתלו על קירות המבנה ציורים של אמנים מפורסמים, על הרצפות הונחו פסיפסים ועל הקירות הודבקו אריחים הולנדיים בצבעים כחול ולבן. בתוך הארמון נמצאים פסלים מעוטרים ופריטים דקורטיביים נוספים. 

הארמון שוכן בעיר החדשה שמחוץ לחומות וגם היום אפשר להבחין בשרידי הגן שהקיף אותו. לארמון יש שני שערים, שער הכניסה המעוצב בסגנון הבארוק נמצא ברחוב  Antakalnis והשער השני נמצא בחלקו האחורי של הגן.

בתחילת המאה התשע עשרה נרכש המבנה על ידי הצאר הרוסי שהפך אותו לבית חולים לחיילים ולמקום המגורים שלהם. בעת המרד נגד שלטון הצאר הרוסי תפקד המבנה כבסיס לחיל הרגלים הפולני שהשתתף במרד וכיום משמש המבנה כמוסד חינוכי לילדים ולנערים.

כתובת: 

ul. Zakroczymska 6

 

ארמון וילאנוב

בשכונה מרוחקת ממרכז העיר נמצא ארמון וילאנוב המרשים ששימש כארמון הקיט של מלך פולין. זהו אחד המונומנטים החשובים המציג לנו איך נראו החיים של מלכי פולין במאה השמונה עשרה.

ארמון וילאנוב (Wilanow Palace) המרשים הצבוע בצבע לימון בנוי בסגנון הבארוק עם עיטורים, עם גגות מקושטים ועם פביליונים כשעל אחד מקירותיו מותקן שעון שמש בגודל מלא.

מאז שנת 1805 משמש הארמון כמוזיאון מרתק שבו מוצגות שלל יצירות אמנות. בקומה הראשית אפשר לראות את החדרים המלכותיים והמפוארים של בני משפחת המלוכה כשביקור בחדרים האלו גורם לנו להרגיש כאילו צעדנו אחורה בזמן אל תקופה שחלפה. בקומה הראשונה יש את גלריית הדיוקן הפולני, גלריה שבה אפשר לראות אוסף איטלקי של כלים וכלי צייד, תמונות מתקופות שונות ועוד.

ארמון וילאנוב בורשה

החדר הלבן הוא החדר המפואר ביותר. החדר מוגדל אופטית באמצעות מראות קיר גדולות הפונות לחלונות, ובחדר נמצאים שני קמינים עתיקים ששרדו, קמינים עם לוחות ברזל יצוק הנושאים את ראשי התיבות של המלך אוגוסט השני. מעל הקמינים יש תיבות נגינה מזמרות ששימשו בעבר את נגני החצר והקירות מעוטרים בדיוקנאות של שני מלכים משושלת וטין שצוירו על ידי הצייר לואי דה סילבסטר.

בספריית המלך, שהייתה פעם מקום המנוחה של המלך יאן השלישי, הרצפה עשויה מאריחי שיש בשלושה צבעים ורבים טוענים שזו הרצפה האותנטית העתיקה ביותר. התקרה מעוטרת בציורים שצוירו על ידי אמני החצר של המלך ועל קירות החדר תלויים עשרות ציורים של אמנים הולנדים, גרמנים, פלמים וצרפתיים בדיוק כמו שהיה בתקופתו של המלך יאן השלישי.  

במהלך מלחמת העולם השנייה, אוספי המוזיאון נבזזו על ידי הנאצים, אבל עד סוף המלחמה הם הוחזרו לפולין. 

כתובת :

Stanisława Kostki Potockiego 10/16

ארמון וגני וילאנוב תמונה מלמעלה

 

הגנים של ארמון ווילנוב

מסביב לארמון וולינוב פורחים גני ורדים נהדרים. שיטוט בגנים האלגנטיים של הארמון זהו תענוג אמיתי, ריח השושנים הממלא את הגן, האגם, הפסלים, ערוגות הוורדים עם הארמון ברקע  גורמים לכם להרגיש כאילו אתם בני מלוכה.

בתוך גני הארמון נמצאת מסעדה הנקראת מסעדת הארמון ומעבר לגני הארמון יש שמורת טבע ואגם ואפשר לרדת אל גדות האגם לשכור סירת משוטים ולשוט.

הגנים של ארמון ווילנוב בורשה

 

פסטיבל האורות מארץ הפלאות

בחודשי חורף הופך הגן שמסביב לארמון ווילנוב לארץ פלאות צבעונית וחגיגית של אורות. אלפי נורות מאירות את הצמחים, את הגנים ואת הפסלים שבגן. חלק מהתאורה מסונכרן עם צלילי המוזיקה של שופן ומוזיקה אחרת כשכל מופע משלב אמנות, מוזיקה קסומה עם פיסות היסטוריה. כל מופע אורך כחמש עשרה דקות בממוצע.

נוסף לגנים המוארים על חזית הארמון מוקרנות אנימציות שונות בטכנולוגיה תלת ממדית.

פסטיבל האורות מארץ הפלאות של ארמון ווילנוב

טיפ שלנו : הלילות בחורף הפולני קרים, ולכן כדאי להגיע בלבוש חם, עם מעיל, כובע וכפפות.

 

לסיכום:

ורשה מציעה מגוון אטרקציות, אך אין ספק שאחת האטרקציות המייחדות את העיר היא הארמונות בוורשה. הסיור בארמונות לוקח אותנו אחורה במנהרת הזמן ומציג לנו את סגנון החיים שבו חיו מלכי פולין בעבר.

המומלצים שלנו
מוזיאון מרד ורשה - Warsaw Uprising Museum
ארמון התרבות והמדע בורשה - Palace of Culture and Science
פארק וואז'ינקי - Lazienki Park
הגטו של ורשה - Warsaw Ghetto
מוזיאון קופרניקוס למדע ורשה - Copernicus Science Centre
סיור במחנה מיידנק